Pissarro – Et møde på Skt. Thomas

Ordrupgaard har sat spot på mødet mellem den danske guldaldermaler Fritz Melbye og den senere 'fader' til fransk impressionisme Camille Pissarro i Dansk Vestindien.

Pissarro er kendt som en af de vigtigste skikkelser i fransk impressionisme, men de færreste ved, at en dansk guldaldermaler spillede en vigtig rolle her. Udstillingen fortæller om Pissarros ungdomsår, og hvordan Melbye fik afgørende betydning for Pissarros liv og kunst.

Camille Pissarro voksede op som dansk statsborger på øen Skt. Thomas i Dansk Vestindien, og omkring 1850 ankom Fritz Melbye også til øen. De to unge kunstnere blev venner og begyndte snart at arbejde sammen. På Melbyes opfordring drog de to i 1853 til Caracas i Venezuela, hvor de etablerede fælles atelier. Den fire år ældre Melbye fik stor indflydelse på den da kun 22-årige Pissarro.

To år varede Pissarros og Melbyes parløb i Dansk Vestindien og Venezuela. Derefter satte Pissarro kursen mod Europa, mens Melbye forblev den eventyrlystne i ´den nye verden´.

En lille tapper flok havde valgt at droppe Giro 413 for at tage på kunstudstilling.

Vores omviser hedder Henning Andersen, er meget vidende og besidder en god sans for humor.

Fritz Melbye: Parti fra Skt. Thomas' havn i Charlotte Amalie. 1851-52. Et typisk bestillingsarbejde. Den danske konge bestilte senere en kopi.

Camille Pissarro: Kunstnerens atelier i Caracas. 1854. Ved staffeliet til venstre ses Melbye med moustache, til højre ses Pissarro selv med fipskæg og paletten i hånden.

Fritz Melbye: San Juan de los Morros I. 1852. Billedet viser en udsigt til et bjerglandskab. Forgrunden består af et netværk af træstammer, grene og bladplanter, der fungerer som en dekorativ skærm foran motivet med dets fugtmættede tropeluft.

Camille Pissarro: Landskab, Skt. Thomas. 1856. Pissarros palmebilleder fra Paris var med stor sandsynlighed beregnet på salg, idet billeder fra fjerne egne med eksotiske motiver var i høj kurs hos tidens kunstpublikum. Palmer indgår således i mange motiver fra den første tid i byen.

Der kikkes og nydes.

Camille Pissarro: Kanten af skoven tæt på L´Hermitage, Pontoise. 1879. Pissarro slog sig i 1872 ned i Pontoise, hvorfra han har hentet motivet til dette monumentale, impressionistiske værk. Den fortættede komposition vidner om Melbyes fortsatte indflydelse mere end et kvart århundrede senere.

Camille Pissarro: Landskab i Saint-Charles, tæt på Gisors, solnedgang. 1891. I sin alderdoms malerier overgav Pissarro sig fuldt og helt til det franske landskab. Men skov og træer står i hans værker ofte som ekkoer af hans ungdoms jungle og palmer.